خدیجهخدیجه، تا این لحظه: 10 سال و 6 ماه و 10 روز سن داره

@دخترگلم خدیجه ! آینه ی کوچکم@

معنای اسم والای (فاط______________مه)

1396/5/10 9:11
نویسنده : مامان و بابا
438 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دختر نازم

دهه ی کرامت مبارک ..


براساس روایات، لغت فاطمه به معنای کسی است که مردم توان رسیدن به معرفت او را ندارند و دستشان از شناخت او کوتاه است: «إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُعوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا». [۱] گو اینکه سر مخفی خداوند نیز در فاطمه نهان است و شناخت خدا و عرفان حق رابطه تنگاتنگی با شناخت حضرت فاطمه دارد؛ هم‌چنان‌که فاطمیت هم صفت امتناع از شناخت و در حجاب بودن و مقیم حرم الاهی بودن را تداعی می‌کند.
 

خیلی اوقات یک شخص است که به نامش ابهت خاصی میدهد.  ****
الان بایدماتکلیف خودمون رو مشخص کنیم آیا واقعا ایمان واطمینان عمیق به خدا واهل بیت علیهم السلام داریم یا هنوز به کامل بودن وبی نقص بودن آن حضرات شک داریم؟؟؟آیا بااعماق جان معتقدیم که امام معصوم مقام عصمت دارد و حتی درکلام و رفتار نه تنها دچارگناه نمیشود بلکه خطا هم نمیکند؟؟؟
پس ابتدا باید عقاید خودمون رو اصلاح کنیم بعد در مسایل دینی دنبال علم و استدلال بگردیم که هر قدر هم که عقل قانع شود تا دل نپیذیرد روح انسان آرام نخواهد شد که چه دانشمندانی که علم دارند وهنوز به ایمان قلبی دست نیافته اند.

 

همۀ فقهاء شيعه فرموده اند تقليد در اصول دين جايز نيست و انسان بايد با فكر و تحقيق و دليل اين اصول را بپذيرد و به آنها يقين پيدا كند؛ بنا براين هر فرد مسلماني بايد باورها و اعتقادات خود را مستدلٌ سازد و مطالعه و تحقيق در مسائل دين به ويژه مسائل اعتقادي را جزء برنامه هاي روزانه خود قرار داده و روز به روز بر عمق و گسترۀ اطلاعات ديني و مذهبي خود بيفزايد تا بتواند ساحت اعتقادات را از خرافاتي كه توسط افراد مغرض و ناآگاه ساخته شده و به اسم دين و مقدسات عرضه مي گردد پاك ساخته، اسلام ناب محمدي را كه همان مذهب حقه شيعه اثنا عشري (دوازده امامي) است، به ديگران نيز عرضه نمايد. اگر انسان با دليل و استدلال مطلبي را باور كند در اين صورت با كوچك ترين شبهه اي ايمانش سست نخواهد شد.
اما درمورد فروع دین وجزییات دین مانمیتوانیم همه امور را درک کنیم پس بایدتسلیم محض خالق خود باشیم آیا شمامیدونیدچراذکرتسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها باید اذکار به همان تعدادی که دستور آن داده شده است، گفته شوند، بدون یک عدد زیادی یا کم، مثلا تسبیحات حضرت فاطمه زهرا باید به همان تعداد وارد شده در روایت (۳۴ الله اکبر، ۳۳ الحمدلله، ۳۳ سبحان الله) گفته شود؟؟؟؟؟آیا دلایل کافی وعلمی برای تعداداین ذکر دارید؟؟؟

مابه همه ی جزییات دین زیبای اسلام علم کافی نداریم اما آیا علم نداشتن ما دلیل نقص این مسایل ازدین اسلام است.آیا چون شخص نابینا است و رنگی رانمی بینددلیل نبودن رنگ است؟؟؟


نیاز عقل به نقل
«عقل برهانی گرچه در شناخت اصل معارف، فی الجمله کافی، بلکه کامل است، ولی وحی الهی در شناساندن همه ی معارف جهان هستی، لازم و اکمل از عقل برهانی است. از این جهت، آنچه را عقل مبرهن می فهمد، وحی آسمانی تأییدش می کند و آنچه را نمی فهمد و به آن دسترسی ندارد، وحی آسمانی او را توجیه می نماید و دفینه های علمی او را با پژوهش و استنباط آشکار می سازد و معارفی را که برای او بالقوه حاصل است، به فعلیت می آورد و حقایقی را که برای او به طور تیره و کم رنگ معلوم است، به طور صریح و روشن تبیین می کند. خلاصه، ضعف او را جبران و کمبود او را تأمین می نماید.»(39)

انسان عاقل، معصوم نیست و نسبت به بسیاری از امور جزئی هم جهل دارد. در چنین حالتی، وجود وحی ضرورت می یابد.(52)تا عقل بتواند با تطابق دادن محتوای «حکمت» با آن(53)، به دستاوردهای خود مطمئن باشد. جایگاه قرآن در این صورت، ‌جایگاه بیّنه و شاهد است


ببینیم عرب بعضی اسمهای  عربی را چطور معنا میکند و وحی چگونه؟


فاطمه :    (عربي) (مؤنث فاطم)، 1- زني كه بچه‌ي دوساله را از شير گرفته؛

2- (اَعلام)  دختر پیامبر اسلام(ص) ملقب به زهرا(س). [پیامبر اسلام(ص) فرمود: فاطمه حوريه‌اي است آدمي زاد، حيض نبيند و چون ديگر زنان آلوده نگردد و اينكه خداوند او را فاطمه خوانده بدين جهت بُوَد كه او و دوستانش را از آتش دوزخ بازداشته است. (كنز حديث 34237)]؛ 2) فاطمه‌ي کلابیه (= ام البنین) [قرن اول هجری] همسر حضرت علی(ع) و مادر حضرت عباس(ع

*********************************

آیا چون عقل وعلم عرب نتوانسته به معناهای والای اسم اهل بیت علیهم السلام برسه ، خدای نکرده دلیل نقص آن اسمهای مقدس و پاک میباشد؟؟
پس مابایداول یقین کنیم اسلام واهل بیت کاملند ونقصی ندارند و امامان ما کاری خطا انجام نمیدهند وهرگز اسم فرزندان خودرا اسمی درحد معنی پایین نمیگذارند وچون خودکاملنداسم آنهاهم کامل و دارای معنایی پربار وزیباست چون خدا زیباست وزیباییی رادوست دارد و اسمایی زیبا و مشتق شده ازاسم خودش برآنها میگذارد چون آنها آیینه های جمال وکمال خدا برای ماهستند وبه کمال خود یعنی فنا در خدای تعالی رسیده اند.پس ریشه های ایمانی خودمان رادرموردانسانهای کامل محکمتر کنیم تا وقتی عقل کم آورد ایمان به دادمان برسدوباکمک وحی ،روح کمال جوی ما قانع شود و دست دردست امامان پاکمان به کمال مطلق و فنا درخدای تعالی برسیم همچون خودش بینهایت شویم....چون قطره واصل در دریا....انشااله.

پسندها (2)

نظرات (0)